Allmänna försäljnings- och leveransvillkor
av den 18-12-2023 v.5
Dessa allmänna försäljningsvillkor, nedan kallade GTS, fastställer villkoren för försäljning och genomförande av beställningar. Köparens godkännande av de allmänna försäljningsvillkoren vid tidpunkten för den första beställningen är liktydigt med godkännande av samma villkor för alla efterföljande beställningar, leveranser och försäljningsavtal, tills deras innehåll revideras. GTS utgör en integrerad del av varje beställning; Säljaren gör den aktuella versionen av GTS tillgänglig för Köparen även i pappersform på Säljarens säte, samt i elektronisk form på sin webbplats www.petring.com.pl
INNEHÅLL:
I. DEFINITIONER
II. KONTAKTUPPGIFTER
III. ALLMÄNNA VILLKOR FÖR SAMARBETE
IV. INFORMATIONSMATERIAL
V. SÄTT ATT INGÅ AVTALET
VI. BETALNINGSVILLKOR
(A) FÖRSÄLJNINGSDOKUMENT
(B) BETALNINGAR
(C) PRISÄNDRINGAR
(D) YTTERLIGARE KOSTNADER
VII. SÄLJARENS RÄTTIGHETER. AVTALSENLIGA PÅFÖLJDER
(A) MOTTAGANDE AV VAROR
(B) BETALNING AV PRISET.
VIII. FÖRPACKNING, LAGRINGSFÖRHÅLLANDEN OCH VARORNAS HÅLLBARHETSTID
IX. AVBESTÄLLNING OCH ÄNDRING AV ORDER
X. ÄGANDERÄTT
XI. FORMAR OCH VERKTYG
XII. KLAGOMÅL
XIII. SKADESTÅNDSANSVAR
XIV. TRANSPORT OCH LOGISTIK
XV. SLUTBESTÄMMELSER
I. DEFINITIONER
Säljare - PetRing Sp. z.o.o. med säte i Zielona Góra, postnummer 66-015, på 5 Przylep - Ogrodnicza Street, Polen, NIP nr 779-243-62-24, registrerat i det nationella domstolsregistret som förs av distriktsdomstolen i Zielona Góra, 8th Commercial Division i det nationella domstolsregistret under KRS nr 0000586288, aktiekapital på PLN 400 000,00, representerat av:
Christian Thery - styrelsens ordförande
Kamil Wasilewski - styrelseledamot.
Köpare - en fysisk person som bedriver affärsverksamhet eller en juridisk person eller en organisatorisk enhet utan juridisk personlighet, som är den andra parten i försäljningsavtalet.
Köpare som kvarstår hos säljaren i vanliga affärsrelationer - köparens status, som han förvärvar på begäran efter föregående slutförande av 3 försäljningsavtal med säljaren, har rätt att göra ett köp med uppskjuten betalningstid.
Parter - säljaren och köparen.
Varor - föremål som erbjuds av säljaren och som också är föremål för en kommersiell transaktion mellan parterna.
Order - ett erbjudande som köparen riktar till säljaren om köp av varor enligt de villkor och i den form som anges i dessa allmänna villkor.
Bekräftelse av orderacceptans - Säljarens uttalande som innehåller ett svar på ordern, som definierar de slutliga kommersiella villkoren för transaktionen.
Avtal - ett avtal om försäljning av varor och/eller tillhandahållande av tjänster som ingås mellan säljaren
och Köparen, där specifika kommersiella villkor ska definieras varje gång i Order Acceptance Confirmation, och dessa bestämmelser i GTS ska vara bindande därefter;
Force Majeure - en extern händelse som är oberoende av parterna i ett rättsförhållande, vars inträffande den part som påverkas av force majeure inte rimligen kunde ha förutsett eller förhindrat, och som hindrar den parten permanent eller tillfälligt från att utöva sina rättigheter eller skyldigheter, särskilt enligt det givna rättsförhållandet, och som särskilt är: väderförhållanden, vägproblem eller problem med en produktionsmaskin (händelser relaterade till naturkrafters aktiviteter - t.ex. t.ex. översvämningar, stora bränder, vulkanutbrott, jordbävningar eller epidemier, som har samband med samhällets ovanliga beteende - upplopp, generalstrejk eller militär aktivitet, eller som har samband med regeringens åtgärder - import- och exportförbud, blockering av gränser och hamnar, men även t.ex. expropriation).
Förpackning - en form av säkring av varor som, beroende på beställningen, har formen av en pall, distanshållare, kartong, presenning, hörn, sträckfilm, foliepåse, metallkorg, oktabin, backar.
II. KONTAKTUPPGIFTER
PetRing sp. z o.o.
Przylep - Ogrodnicza 5 Street
66-015 Zielona Góra, Polen
Tfn: +48 68 321 33 14
Fax: +48 68 321 34 61 +48 68 321 34 61
http://petring.com.pl/pl/
kontakt@petring.com.pl
contact@petring.com.pl
invoices@petring.com.pl
III. ALLMÄNNA VILLKOR FÖR SAMARBETE.
1. Affärsförbindelserna mellan parterna upprättas uteslutande på grundval av dessa allmänna villkor och de dokument som anges i dem.
2. För tolkningen av det avtal som ingåtts mellan parterna upprättar parterna en hierarki av dokument som utgör förpliktelseförhållandet mellan dem, på ett sådant sätt att prioritet ges till de arrangemang som ingår i den enskilda säljarens orderbekräftelse och sedan till bestämmelserna i detta.
3. GTS gäller för alla avtal som avser faktiskt köp av varor som beställts av köparen, inklusive alla åtgärder som föregår ingåendet av sådana avtal och/eller tillhandahållandet av tjänster.
4. GTS gäller under hela leveransavtalets löptid, inklusive alla aktiviteter som föregår ingåendet av sådana avtal och/eller tillhandahållandet av tjänster.
5. Om Köparens order innehåller en bestämmelse som är oförenlig med eller utesluter någon av bestämmelserna i GTS, ska denna bestämmelse anses ogiltig, varvid en bestämmelse som mest liknar bestämmelsen i detta avtal ska användas istället.
6. Om det är nödvändigt att tillämpa Köparens modellavtal på en viss Order, ska bestämmelserna däri endast gälla om Säljaren samtycker till dem och om de inte strider mot dessa Allmänna leveransvillkor.
IV. INFORMATIONSMATERIAL
Etiketter på varor och kampanj- och reklammaterial (både i tryckt och digital form) utgör inte ett erbjudande i den mening som avses i civillagen och andra relevanta lagbestämmelser och presenterar inte tekniska specifikationer för varorna eller aktuella lagernivåer.
V. SÄTT ATT INGÅ AVTALET
1. Erbjudandet till Köparen har upprättats på grundval av och med beaktande av följande bestämmelser i detta avtal.
2. Om inte Säljaren föreskriver annat gäller prisanbudet som huvudregel under 30 dagar från den dag Säljaren faktiskt överlämnar det till Köparen.
3. Säljarens priserbjudande inkluderar inte transportkostnader (EX Works Przylep - Zielona Góra-regeln) eller eventuella certifikat, intyg, tester och förpackning av varorna som eventuellt krävs av Köparen, vilka är föremål för tilläggsavgift.
4. Förfarandet för ingående av avtal består i att Köparen lämnar en skriftlig Order och att Säljaren bekräftar denna i form av en skriftlig Orderbekräftelse.
5. Köparen skall göra Beställningen genom:
a) elektronisk korrespondens,
b) fax,
c) direkt i händerna på Säljarens representanter.
6. Att lägga en Order innebär att Köparen har bekräftat och accepterat villkoren i GTS.
7. Den beställning som Köparen gör består av följande element:
a) symbol för den beställda produkten,
b) färg
c) kvantitet,
d) metod för att samla in varorna (i säljarens säte eller genom ett transportföretag)
e) fullständiga uppgifter om köparen (registrerad adress, leveransadress, företagets fullständiga namn i enlighet med registreringen i det nationella domstolsregistret eller det centrala registret och information om affärsverksamhet, uppgifter för kommunikation, inklusive fax, e-post).
f) Kopia av ett aktuellt utdrag ur registret över entreprenörer i det nationella domstolsregistret eller från det centrala registret och information om affärsverksamhet.
8. I händelse av en ändring av köparens uppgifter, dvs. företagsnamn, adress, uppgifter om partners och personer som representerar företaget och är behöriga att göra uttalanden på företagets vägnar, åtar sig köparen att omedelbart, senast inom 5 dagar från det att ändringen inträffade, meddela säljaren om detta på det sätt som anges för placering av order.
9. Den skyldighet som följer av innehållet i punkt V.8.f i GTS gäller inte för beställningar som görs av köpare som förblir hos säljaren i vanliga affärsrelationer.
10. Den beställning som köparen gör är inte bindande för säljaren, och i avsaknad av säljarens svar på den inlämnade beställningen är möjligheten till tyst godkännande av beställningen utesluten.
11. Säljarens meddelande med orderaccept ska skickas till köparen i den form som anges i punkt V.5 bokstäver a-c i GTS, inom 3 arbetsdagar från dagen för mottagandet av en korrekt placerad order och betalning av ett förskott av köparen.
12. En korrekt inlämnad Order skall förstås som en Order som är komplett med all information och alla dokument, särskilt de som avses i punkt V.13, som Säljaren kommer att begära i samband med att avtalet ingås.
13. Den skriftliga Orderbekräftelsen består av följande delar:
a) Namn, produktsymbol och ytterligare tekniska parametrar;
b) Färg;
c) Kvantitet;
d) nettopris per enhet;
e) betalningsdag och betalningsmetod;
f) Datum och plats för mottagande av varor;
g) Metod för mottagande av varor;
h) förpackningsmetod;
i) Antal lastpallar och deras dimensioner;
j) kostnad för ytterligare förberedelser av produkter för leverans och pris för förpackning
k) Transportkostnad om köparen beställer leverans av varor;
l) datum för orderns slutförande, med angivande av veckonummer i ett kalenderår.
14. Säljaren skall betrakta bekräftelsen av Orderacceptansen, inklusive order som innehåller uppgifter som skiljer sig från dem som ingår i Köparens tidigare Order, som bindande för Köparen och accepterad av denne om Köparen inte inom 3 arbetsdagar från avsändandet gör några invändningar mot dess innehåll.
15. Leveranstiden för ordern beror på innehållet i bekräftelsen av orderacceptansen.
16. Vid försening i orderutförandet som är oberoende av Säljaren ska leveranstiden för ordern förlängas med den tid det tar att undanröja det hinder som gör att Säljaren inte kan slutföra ordern i tid. Vid försening i orderutförandet skall Säljaren omedelbart underrätta Köparen om orsaken till förseningen och om den nya leveranstiden för ordern.
17. Säljaren förbehåller sig rätten att när som helst annullera ordern utan att ange någon orsak. Köparen är inte berättigad till några skadeståndsanspråk.
18. Beställningar behandlas i kvantiteter som är en multipel av förpackningar.
19. Säljaren förbehåller sig rätten att vägra att acceptera ordern utan att ange någon anledning; i sådant fall utesluts alla krav från köparen på detta konto.
20. Säljaren förbehåller sig rätten att debitera köparen en straffavgift för avbokning av beställningen. Avgiftens storlek beror på avbeställningsdatumet. Om avbokningsdatumet närmar sig orderns slutdatum är straffbeloppet tillräckligt högre:
- upp till en vecka före beställningsdatum = 30% av beställningens nettovärde,
- 1-2 veckor före orderns slutdatum = 25% av orderns nettovärde,
- 2-3 veckor före orderns slutdatum = 20 % av orderns nettovärde,
- 3-4 veckor före orderns slutdatum = 15% av orderns nettovärde,
- 4-8 veckor före orderns slutdatum = 10% av orderns nettovärde,
- 8-12 veckor före orderns slutdatum = 5% av orderns nettovärde,
- mer än 12 veckor före orderns slutdatum = 1 % av orderns nettovärde,
Detta gäller endast för de order som inte har producerats vid annulleringsdatumet.
VI. BETALNINGSVILLKOR
(A) FÖRSÄLJNINGSDOKUMENT
1. Varje försäljning dokumenteras med en momsfaktura.
2. Köparen bemyndigar Säljaren att utfärda momsfakturor utan Köparens underskrift.
3. Köparen skall för varorna och/eller tjänsterna betala det pris som anges på momsfakturan.
4. Köparen skall bära alla skatter, tullar och andra avgifter som skall betalas vid leverans, såvida inte Säljaren skriftligen har samtyckt till att ta på sig sådana kostnader.
5. Om parterna inte kommer överens om annat skall kostnaden för pallar eller ytterligare emballage faktureras.
6. Vid leverans av preforms förblir de metallkorgar i vilka produkterna levereras Säljarens egendom. Köparen är skyldig att returnera dem på egen bekostnad inom högst 30 dagar från dagen för mottagandet av beställningen. Efter att ha överskridit denna tidsfrist kommer säljaren att utfärda en faktura för motsvarande köp av en ny korg, dvs. 200 EUR / per korg. I detta fall kommer köparen att kunna returnera korgarna endast på återförsäljningsbasis till marknadspriset för begagnade korgar, dvs. 150 euro / per korg.
7. Alla transportkostnader täcks av köparen.
(B) BETALNINGAR
1. Efter att ha lagt en order är köparen skyldig att betala en förskottsbetalning omedelbart efter att den har lagts, på grundval av en proformafaktura utfärdad av säljaren.
2. Köparens betalningsdag skall vara den dag då Säljarens bankkonto krediteras med medlen.
3. Vid förskottsbetalning är dagen för säljarens påbörjande av ordern den dag då förskottsbetalningen krediteras säljarens bankkonto.
4. Om köparen vägrar att betala förskottet har säljaren rätt att frånträda avtalet och kräva ersättning enligt allmänna villkor upp till beloppet för den skada som köparen faktiskt lidit, inklusive utebliven vinst.
5. Efter att tre beställningar har genomförts kan köparen begära uppskov med betalningsdatumet för beställningar som gjorts av honom, efter föregående tillhandahållande av finansiella dokument som anges av säljaren (t.ex. balans av vinster och förluster för den aktuella perioden och/eller föregående år eller en rapport, bankutlåtande etc.). Efter att ha erhållit status som köpare som kvarstår hos säljaren i regelbundna affärsrelationer, befrias köparen från skyldigheten att göra förskottsbetalningar när han lägger en order.
6. Genom att lägga en order bekräftar köparen sin kreditvärdighet.
7. Betalningar som görs av köparen kan krediteras av säljaren mot de tidigaste förfallna fakturorna.
8. Om priserna anges i en annan valuta än polska zloty (PLN), skall priset på fakturan motsvara polska zloty i den angivna valutan enligt den genomsnittliga växelkursen för den angivna valutan som meddelats av Polens centralbank dagen före fakturans utfärdandedatum.
9. Om det av innehållet i avtalen mellan parterna inte framgår om de angivna kurserna eller priserna är netto- eller bruttokurser, antas det att dessa är nettokurser till vilka en omsättningsskatt kommer att läggas till enligt de satser som gäller vid den tidpunkten (särskilt mervärdesskatt).
(C) PRISÄNDRINGAR
Om någon av följande förändringar inträffar efter det att vi kommit överens om priser eller lagt en order
- ökade produktionskostnader, inklusive råmaterial (ökning med mer än 5% enligt Platts indexering), energi,
- förlängd produktionscykeltid,
- minskad produktivitet hos en form eller maskin,
- Införande eller ändring av importavgifter eller andra avgifter i samband med gemenskapsinterna förvärv av varor, skatter eller andra offentligrättsliga avgifter,
- förändringar i växelkurser,
Säljaren förbehåller sig rätten att ensidigt justera priset i erbjudandet eller i det avtal som ingåtts mellan parterna, i proportion till förändringen, även om denna möjlighet inte har inkluderats i avtalet mellan parterna.
(D) YTTERLIGARE KOSTNADER
1. Färgprov, materialprov och prov av sortiment som säljaren inte har i lager och som utförs för köparens räkning är avgiftsbelagda. Kostnaden för testet skall fastställas från tid till annan på begäran av Köparen. Om Köparen beslutar sig för att köpa en viss produkt, skall Säljaren ta ut en rabatt upp till beloppet för de kostnader som uppkommit för ovan nämnda test. Om flera försök beställs, gäller rabatten för det försök vars slutprodukt är föremål för beställningen.
2. Färgmatchning och dess godkännande baseras på färgen på tråden i en given förpackning.
VII. SÄLJARENS RÄTTIGHETER. AVTALSENLIGA PÅFÖLJDER.
(A) MOTTAGANDE AV VAROR
1. Om köparen, av skäl som inte kan tillskrivas säljaren, inte tar emot varan inom avtalad tid, är köparen skyldig att betala det pris och övriga avgifter som anges på momsfakturan, inklusive men inte begränsat till alla offentliga och juridiska avgifter samt frakt, lagring och förpackning, som om utlämnandet av varan hade skett i enlighet med beställningen.
2. Om godset inte hämtas ut efter 3 dagar från avtalat uthämtningsdatum, skall Säljaren därutöver debitera lagringsavgift per pall för varje påbörjad lagringsdag i Säljarens anläggning med 2,50 EUR.
(B) BETALNING AV PRISET
1. Om betalning enligt faktura inte sker i rätt tid, och även efter utgången av tiden för att lämna särskilda garantier eller ställa betalningsgarantier, har Säljaren rätt att
a) frånträda avtalet utan föregående meddelande till köparen
b) lagra Varorna på valfri plats på Köparens risk och bekostnad,
c) avbryta genomförandet av ordern tills betalning av förfallna betalningar har skett, vilket resulterar i en proportionell förlängning av leverans- eller utförandetiderna,
d) göra alla fordringar som härrör från momsfakturor som utfärdats till köparen omedelbart betalbara,
e) ta ut dröjsmålsränta enligt gällande lagstadgad dröjsmålsränta, utfärda och skicka en räntesedel till köparen
f) ålägga ett avtalsvite på 50 % (femtio procent) av bruttopriset som härrör från den aktuella momsfakturan.
Att vidta någon av de ovan nämnda åtgärderna utesluter inte att andra åtgärder som nämns ovan vidtas.
Fram till dess att hela priset för de köpta varorna har betalats är varorna säljarens enskilda egendom.
2. Om rättslig verkställighet, konkursförfarande genomförs mot Köparen, eller om Säljaren tvivlar på Köparens kreditvärdighet, skall Säljaren ha rätt att
a) kräva omedelbar betalning av alla förfallna belopp, oberoende av deras betalningsdatum
b) hålla inne alla orealiserade leveranser och avbryta alla ytterligare leveranser till dess att en förskottsbetalning för hela den beställda/sålda varan/tjänsten har mottagits.
VIII. FÖRPACKNING, LAGRINGSFÖRHÅLLANDEN OCH VARORNAS UTGÅNGSDATUM
1. Observera att det rekommenderas att rengöra/desinficera förpackningsprodukterna i enlighet med reglerna för god tillverkningssed och hygienisk praxis innan de används för produktion. Rekommendationen motiveras av risken för kontaminering av förpackningsprodukterna under transport eller förberedelse för vidare produktion. De eventuella säkerhetshot som uppstår till följd av användning av förpackningsprodukter utan rengöring / desinfektion är kundens enda ansvar. Petring är inte ansvarigt för eventuella avvikelser som orsakas av att reglerna för god tillverkningssed och hygien inte följs.
2. Om inte annat överenskommits mellan Parterna, innebär standardförpackningsmetoden att Varorna placeras på kartongdistanser (även kallade brickor), på betalpallar, med hela paketet inslaget i sträckfilm. Inom ramen för separata arrangemang och mot en extra avgift är annan förpackning av Varorna möjlig: t.ex. ytterligare skydd av pallar med kartonghörn; förpackning i kartonger i bulk eller staplade, etc. Mot en extra kostnad är det möjligt att ändra sättet att förpacka förformar till kartonger som kallas oktabiner.
3. Säljaren förbehåller sig rätten att ensidigt besluta om behovet av ytterligare skydd för varorna och att debitera köparen för lämpliga kostnader.
4. Varorna skall förvaras under följande förhållanden:
- på en plats som är skyddad mot föroreningar och yttre faktorer,
- på en torr, väl ventilerad plats, utan solljus, vid temperaturer inom 0 - 35°C.
5. Varornas hållbarhetstid är 5 år förutsatt att de förvaras i enlighet med ovan nämnda villkor.
6. Förvaring av varor under förhållanden som strider mot dem som anges i punkt VIII.3 i GTS medför förlust av rätten att reklamera varorna.
IX. AVBESTÄLLNING OCH ÄNDRING AV ORDER
1. Köparens ändring eller annullering av en beställning kräver Säljarens skriftliga medgivande.
2. Köparens begäran avbryter handläggningstiden för ordern. Vid ändring av ordern ska tidsfristen för leverans av varor löpa vidare från den tidpunkt då Säljaren skriftligen bekräftar ändringen av ordern.
X. ÄGANDERÄTT
1. Alla konstruktioner, ritningar, modeller, diagram, fotografier etc. förblir säljarens egendom.
2. Köparen är skyldig att på egen bekostnad kontrollera om tillverkning, erbjudande, marknadsföring, export, import eller annan form av användning av de av Säljaren levererade produkterna utgör intrång i tredje mans immateriella rättigheter.
3. Säljaren skall inte vara ansvarig gentemot Köparen, särskilt inte för skadestånd eller ansvar enligt den lagstadgade garantin för rättsliga fel i levererade varor, om det visar sig att användningen av varor som Säljaren levererat till Köparen innebär intrång i tredje mans immateriella rättigheter.
4. Om krav riktas mot Säljaren för intrång i tredje mans immateriella rättigheter i samband med fullgörandet av det köpeavtal som ingåtts med Köparen, skall Köparen vara skyldig att ersätta alla skador som uppkommit på Säljarens egendom i samband med krav som tredje man riktat mot Säljaren, särskilt belopp som betalats som ersättning eller för återlämnande av olagligt erhållna förmåner och alla andra kostnader, inklusive kostnader för domstolsförfaranden, dvs. rättegångskostnader och advokatarvoden, samt kostnader för verkställighetsförfaranden.
XI. FORMAR OCH VERKTYG
1. Formarna och verktygen är säljarens egendom. Det är tillåtet att till köparen överlåta äganderätten till formar eller verktyg som används vid säljarens tillverkning av förpackningar, efter det att köparen till fullo har betalat det belopp som skall erläggas för formarna eller verktygen, med undantag för insatser och plattor, vilka är säljarens egendom och inte får säljas.
2. Formar för vilka full betalning inte har erlagts skall förbli säljarens egendom.
3. Betalningsvillkoren för formarna skall fastställas av parterna från tid till annan.
XII. KLAGOMÅL
1. Det reklamationsförfarande som anges i dessa allmänna villkor utgör en avtalsmässig ändring av ansvaret enligt den lagstadgade garantin för fel i saker, som regleras av bestämmelserna i civillagen, och är den enda grunden för Köparens rättigheter med avseende på reklamationer rörande Varorna. Kundens rättigheter och motsvarande skyldigheter har reglerats på ett uttömmande sätt. Parterna utesluter härmed Säljarens ansvar enligt den lagstadgade garantin för fysiska och juridiska defekter hos Varorna.
2. Inlämnande till domstol eller skiljedomstol av en stämningsansökan eller ett yrkande, vars föremål är anspråk på fel i Varorna, före det datum då detta klagomålsförfarande har uttömts, ska behandlas som ett för tidigt anspråk.
3. Köparen har rätt att reklamera Varorna, under förutsättning att han utför en noggrann inspektion av Varorna vid mottagandet/leveransen och meddelar Säljaren om:
a) eventuella kvantitetsbrister inom 3 arbetsdagar från dagen för mottagandet av varorna;
b) eventuella kvalitetsfel inom 90 dagar från dagen för mottagandet av varorna;
c) att varorna inte överensstämmer med beställningen inom 7 arbetsdagar från dagen för mottagandet av varorna (flasktyp, färg, trådtyp och vikt).
4. Anmälan till säljaren sker genom kontakt med säljarens försäljningsrepresentant och skicka, inom den tidsfrist som anges i punkt XII.3 bokstäver a-c i GCS, via e-post, skriftligen till adressen till säljarens säte eller via fax, korrekt ifyllt klagomålsformulär som mottagits från representanten.
5. Köparen är skyldig att till meddelandet foga prover på defekta varor tillsammans med deras etiketter.
6. Köparens eventuella förbehåll, anmärkningar eller reklamationer och behandlingen av dessa skall inte medföra att betalningstiden avbryts.
7. Underlåtenhet att uppfylla de villkor för reklamationen som anges i dessa allmänna villkor medför att köparens samtliga anspråk med anledning av reklamationen förfaller.
8. Vid leverans av säljaren eller transportören ska kvantitativa avvikelser eller skador på varorna registreras och anges i fraktsedeln och undertecknas av chauffören och den person som tar emot de levererade varorna, och sedan meddelas säljaren senast nästa arbetsdag efter mottagandet av varorna. I avsaknad av sådan information i fraktsedeln kommer kvantitativa och kvalitativa klagomål inte att beaktas.
9. Tidsfristen för behandling av ett korrekt inlämnat klagomål är 10 arbetsdagar, räknat från det datum då det registrerades av säljaren.
10. Korrekt inlämning av ett klagomål förstås som ett klagomål kompletterat med all information
och dokument som begärs av säljaren.
11. Säljarens uteblivna svar på klagomålet inom den tidsfrist som anges ovan innebär inte att det tyst accepteras.
12. Köparen är skyldig att under reklamationens gång
- ställa prover av de reklamerade varorna till säljarens förfogande, vilka är nödvändiga för att utföra expertanalyser,
- möjliggöra undersökning av varans beteende under och på bearbetningsplatsen,
- tillhandahålla nödvändig information om arbetstekniken eller de förhållanden under vilka varorna har använts.
13. Försäljningsrepresentantens beslut att avslå eller godta klagomålet kan överklagas av köparen till verkställande direktören. Tidsfristen för behandling av ett överklagande av försäljningsrepresentantens beslut är 10 dagar från mottagandet. Om köparen inte gör några invändningar inom 3 dagar från det att beslutet avsändes, innebär detta att säljarens beslut godtas utan förbehåll.
14. Om det är nödvändigt att kontrollera fakta som rör felet i Varorna, i synnerhet att låta Varorna genomgå expertanalys, kontrollera Varornas skick, hur de har lagrats eller bearbetats etc. samt att hålla ett möte med deltagande av Köparen eller tredje part, får reklamationstiden förlängas med högst 60 dagar. Säljaren skall informera Köparen om detta och ange skälet till att reklamationsförfarandet förlängs och den nya tidsfristen för dess slutförande.
15. Säljarens ansvar är begränsat endast till de skyldigheter som beskrivs i dessa allmänna villkor och omfattar aldrig ekonomisk ersättning. I synnerhet skall bestämmelserna om lagstadgad garanti för fel i försålda varor inte gälla på grund av att ovanstående garanti lämnas till köparen.
16. Säljaren är endast ansvarig för skada i händelse av uppsåt eller grov vårdslöshet. Säljaren ansvarar inte för indirekta förluster, i synnerhet inte för utebliven vinst.
17. Säljaren ansvarar inte för fel i varan om den använts på ett sätt som inte överensstämmer med dess avsedda användning och om köparen inte följt de rekommendationer som anges på etiketten.
18. Köparen är skyldig att, innan beställning görs, på grundval av de mottagna proverna, utföra egna tester av de beställda produkterna för PET-förpackningar och att justera förslutningen och kontrollera märkningsmöjligheterna. Om Köparen beslutar att köpa Varorna utan att först ha godkänt proverna och Varorna inte motsvarar Köparens förväntningar, ska Köparen inte ha rätt till några klagomål.
19. Reklamationen får inte avse färgade flaskor för vilka Köparen inte har tillhandahållit färgmallar eller för vilka sådana färgmallar inte har tillverkats av Säljaren och därefter levererats till Köparen för godkännande.
20. Med hänsyn till produktens och produktionens art är följande tillåtet och inom tolerans:
a) leverans av beställningen i den kvantitet som ökats eller minskats med max. 10% av de beställda varorna i hela orderns omfattning, varvid ordern skall anses vara i överensstämmelse med ordern. Säljaren ska då utfärda en faktura för den faktiska kvantiteten av de levererade varorna.
b) Leverans av en order som innehåller upp till 0,5 % defekta varor.
c) Leveranstolerans mindre än eller lika med 1 % i orderns omfattning, i vilket fall den skall anses ha blivit korrekt utförd.
I övriga fall skall köparen ha rätt att framställa klagomål enligt de villkor som anges i dessa allmänna villkor.
21. På grund av produktens och produktionens specifika natur kan små fläckar, repor och fläckar förekomma på flaskans yta, både på klara och färgade förpackningar. Dessa ligger utanför tillverkarens kontroll och är därför inte föremål för reklamation. Det är möjligt att små punkter uppträder på förpackningen som ett resultat av den tekniska processen - avluftning av formarna. Dessa punkter är inte produktdefekter.
22. När det gäller produkter med tillsats av plast baserad på återvunnet material efter konsumentanvändning tillåts en avvikelse i färgsättning. Detta beror på att partierna av basmaterialet skiljer sig åt i färg, vilket återspeglas i produktens slutliga färg.
23. Om köparen under bearbetning eller användning av varan upptäcker fel, är han skyldig att
- avbryta vidare användning av varorna,
- säkra den felaktiga varan och förvara den tills den byts ut eller returneras i originalförpackning eller i förpackning som säkerställer likvärdiga förvaringsförhållanden, med säljarens medgivande,
- inspektera kollektiva förpackningar för förekomst av defekta varor,
- i en situation där mängden defekta varor i var och en av de inspekterade kollektiva förpackningarna är lika med eller överstiger 10%, är köparen skyldig att avstå från att använda alla varor och att inleda en klagomålsprocess i enlighet med innehållet i dessa GTS,
- om mängden defekta varor i var och en av de inspekterade kollektiva förpackningarna inte överstiger 10% eller om problemet inte berör alla kollektiva förpackningar, är köparen skyldig att konsumera de återstående varorna och inleda reklamationsprocessen som endast omfattar de varor som har felet.
24. Om felanmälan görs i vederbörlig ordning inom den tid som anges i punkt XII.3 a-c i AV, får Säljaren efter eget gottfinnande och val
a) för fel som inte överstiger 10 % av ordern - producera den saknade kvantiteten för nästa order
b) för fel som överstiger 10 % av beställningen - tillverka den saknade kvantiteten varor så snabbt som möjligt eller återbetala ett belopp som motsvarar kvantiteten skadade varor (justering av fakturan).
25. Säljaren ska endast överväga klagomålet på den ursprungliga platsen för leverans av varorna, som anges i
beställningen. Om Köparen har skickat Varorna till en annan plats, skall Säljaren inte bära kostnaderna för återleverans av Varorna till den plats som anges i beställningen.
26. Vid reklamation är Köparen skyldig att säkra och förvara de defekta varorna tills reklamationen har behandlats eller förtydligande har gjorts med transportören eller Säljaren (på en torr plats, ej utsatt för solljus och temperatur 0-35°C).
27. Retur av defekta varor till säljaren är endast möjlig med säljarens uttryckliga samtycke, uttryckt skriftligen. Om varorna returneras av Köparen utan föregående samtycke har Säljaren rätt att vägra att ta emot de returnerade varorna och att skicka tillbaka dem till Köparen på dennes bekostnad.
28. Om reklamationen godkänns skall kostnaderna för transport till Säljarens plats täckas av Säljaren. Om en del av reklamationen godkänns, skall Säljaren stå för kostnaderna med ett belopp som står i proportion till omfattningen av den godkända reklamationen, medan den återstående delen av transportkostnaderna skall bäras av Köparen.
29. På Köparens uttryckliga begäran kan Köparen returnera de defekta varorna, med full täckning av transportkostnaderna, efter föregående samtycke från Säljaren, och i händelse av ett positivt godkännande av klagomålet kommer dessa kostnader att återbetalas till Köparen, i enlighet med de principer som anges i punkt XII.27.
30. Om säljaren helt accepterar klagomålet och kostnaderna för att skicka varorna överstiger deras värde, har han rätt att lämna varorna till köparens förfogande utan ytterligare avgifter. Samtidigt avstår köparen från alla krav på lagring och bortskaffande av de överblivna varorna.
31. Säljaren har rätt att från köparen innehålla alla krav som härrör från reklamationen till dess att köparen har reglerat eventuella utestående krav.
32. Vid obefogad reklamation skall de kostnader som är nödvändiga för att fastställa förekomsten av ett fel i Varorna, särskilt kostnaden för ett expertutlåtande, expert- eller tillverkarprov samt kostnaden för transport av Varorna, bäras av Köparen, för vilka Säljaren skall utfärda en momsfaktura.
XIII. SKADESTÅNDSANSVAR
1. Säljaren ansvarar gentemot Köparen för bristande eller felaktigt fullgörande av avtalet endast för uppsåtlig sakskada och endast upp till ordervärdet.
2. Säljarens ansvar i samband med ingående av avtal eller försäljning av varor omfattar dock inte, oavsett vad ansvaret avser, ersättning för skada som hänför sig till förväntade fördelar, utebliven vinst, produktionsförluster, förlust av anseende på marknaden etc.
3. Ansvaret för användningen av varorna ska helt och hållet bäras av köparen.
4. Om tredje man mot köparen gör gällande anspråk som kan ha samband med de varor som säljaren har sålt till köparen eller med produkter som har tillverkats med användning av de varor som säljaren har sålt till köparen, skall köparen omedelbart underrätta säljaren om detta, så att denne kan delta i förfaranden som rör den berörda personens anspråk, under förutsättning att säljaren inte har något ansvar för sådana anspråk.
XIV. TRANSPORT OCH LOGISTIK
1. Lastning hos Säljaren sker på vardagar mellan kl. 06.00 och kl. 21.00.
2. För tillträde till Säljarens anläggning krävs medgivande av skiftets lagerhållare. Fordon ska parkeras på en parkeringsplats som tillhör Säljaren.
3. Lastning sker endast från lastkajen.
4. Det får inte finnas mer än 2 fordon på manöverområdet och under lastkajerna.
5. Egna hämtningar kräver avisering på arbetsdag via e-post, senast 24 timmar före planerad lastning.
6. Skriftlig anmälan tas emot på vardagar mellan kl. 08.00-15.00 dagen före lastning.
7. Anmälan ska innehålla förarens fullständiga namn, fordonets eller fordonets och släpvagnens/semitrailerns registreringsnummer.
8. Efter att ha mottagit en skriftlig anmälan kommer försäljaren att tillhandahålla information om tillgängliga lastningstider.
9. Fordon kommer inte att tillåtas i lokalerna utan föregående meddelande.
10. Efter att ha kört in på fabriksområdet är föraren skyldig att lämna de uppgifter som krävs av den enhet som beställer transporten och sedan fortsätta att lasta varorna under närmaste lediga tid, med förbehåll för att lagret är öppet mellan kl. 6.00 och 21.00.
11. Anmälan skall göras skriftligen av beställaren - Säljaren accepterar inte anmälningar som görs per telefon eller som lämnas av speditör eller transportör.
12. När fordonet har ställts upp på lastkajen placerar skiftlagret godset (pallar/korgar/octabiner/kartonger) vid kajkanten. Det åligger föraren att placera godset och att på ett korrekt sätt säkra det på fordonet/trailern/semitrailern. Säljaren skall tillhandahålla en pallyftare för positionering av godset.
13. Efter lastning utfärdar skiftlagrets lagerhållare relevanta fraktdokument. Föraren skall på dokumenten bekräfta mottagandet av det gods som anförtrotts honom. Bekräftelse av dokumenten är liktydigt med att föraren inte har några invändningar mot godsets förpackning och intygar att det är i korrekt skick.
14. Efter lastning, säkring av varorna och mottagande av dokument måste föraren lämna PetRings lokaler inom 10 minuter. Det är förbjudet att stoppa, avbryta eller reparera fordonet/semitrailern/trailern på området.
15. Efter kl. 21.00 råder totalt tillträdesförbud till lokalerna fram till kl. 06.00 påföljande dag. På helgdagar är det ovillkorligen förbjudet att beträda lokalerna.
XV. SLUTBESTÄMMELSER
1. Oavsett innehållet i dessa allmänna villkor har säljaren rätt att åberopa ändrade bestämmelser och omständigheter som kan medföra ändrade driftskostnader, offentliga och rättsliga avgifter och därmed ändrade villkor i det anbud som säljaren lämnat eller i det avtal som redan ingåtts mellan parterna.
2. Säljaren förbehåller sig rätten till:
a) prisändringar;
b) ändringar och tillbakadragande/återkallande av enskilda produkter
c) introduktion av nya produkter.
3. Dessa allmänna villkor är tillämpliga på alla försäljnings- och serviceavtal som ingås under perioden 06-06-2022.
4. Dessa allmänna villkor, avtal och uttalanden mellan parterna regleras av lagen i Republiken Polen, och platsen för lösning av eventuella tvister är den polska domstol som är behörig för säljarens lokala och materiella säte.
5. Oavsett innehållet i dessa allmänna villkor kan säljaren kräva skadestånd i den utsträckning som den skada som lidits av den överstiger värdet av de föreskrivna avtalsviten.
6. Bestämmelserna i dessa allmänna villkor utesluter eller begränsar inte på något sätt Säljarens rättigheter och anspråk gentemot Köparen som uppkommer enligt tvingande lagbestämmelser.
7. Köparen har inte rätt att lämna in en avräkningsnota till Säljaren, såvida Köparen inte är en konsument i den mening som avses i lagen om konsumenträttigheter av den 30 maj 2014.
8. Säljaren förbehåller sig rätten att ensidigt ändra innehållet i GTS, utan att behöva informera kunden, samtidigt som det aktuella innehållet i GTS bifogas varje beställning och görs tillgängligt skriftligen på säljarens säte, samt i elektronisk form på sin webbplats www.petring.com.pl